Nasledovné ponúkané vzdelávacie programy sú akreditované Ministerstvom školstva SR a sú ukončené s Osvedčením s celoštátnou pôsobnosťou
Organizačná forma vzdelávaciej aktivity: Tréningová forma vzdelávania
Metódy výučby:
Interaktívno – zážitková forma vzdelávania s využitím modelových situácii, informačných dotazníkov, rolových hier, facilitovanej diskusie, ako aj prípadové štúdie
Forma záverečnej skúšky:
V rámci modelových situácií( simulovanie problémových situácií) si budú účastníci trénovať nové formy reakcií. Na konci každého modulu si účastníci vytvárajú vlastný akčný plán
Učebný plán:
1. Modul - Sebaobraz
Cieľom výcviku je:
- Zvýšiť úroveň sebapoznania frekventantov výcviku
- Zvýšiť mieru uvedomenia si svojej pracovnej role
Obsah:
1. Ja ako jedinečná bytosť
Sebareflexia: Kto som? - prezentácia vlastnej jedinečnosti
Sebaobraz, sebavedomie, sebaistota a vzťahy
2. Moja pracovná rola
Kto som, za čo zodpovedám, moje kompetencie
Kde som? Analýza silných a slabých stránok
3. Zmeny a výzvy v mojom živote
Bariéry učenia sa, štýly učenia sa
Výzvy v mojom živote
4. Ja vo vzťahoch
Vnímanie sveta cez prizmu JA
Vytváranie vzťahov , vzťahový manažment
5. Riadenie seba
Bilancia radostí a trápení
Môj potenciál – reaktivita versus proaktivita
Piliere duševnej rovnováhy
Ciele a proces zmeny
2. Modul - Efektívna medziľudská komunikácia
Cieľom výcviku je:
- Prehĺbiť sociálne spôsobilosti v oblasti efektívnej komunikácie:
- Poznať princípy aktívneho počúvania
- Porozumieť základom slovnej komunikácie i reči tela i vlastného štýlu
- Poznať ABC komunikácie pri riešení záťažových situácií
Obsah:
1. Komunikačný proces a jeho zložky
Obsahová a vzťahová rovina komunikácie
Špecifiká horizontálnej a vertikálnej komunikácie
Faktory pozitívne ovplyvňujúce komunikáciu
2. Slovná komunikácia
Slovo ako forma odmeny a trestu, evalvácia a devalvácia vo vzťahoch
Štyri aspekty komunikácie – teória Schultz von Thuna
Vzťahová inteligencia vo vzťahoch
Sebaobraz a spôsob komunikácie
3. Aktívne počúvanie ako proces
Úrovne počúvania
Chyby pri počúvaní
Techniky aktívneho počúvania
4. Telefonická komunikácia
Zásady profesionálnej telefonickej komunikácie
5. Reč tela v medziľudských vzťahoch
Vonkajšie a vnútorné bariéry v komunikačnom procese
Image ako symbolický kanál komunikácie
Komunikácia telom a činmi
Zladenie slovnej komunikácie s rečou tela
6. Akčný plán
3. Modul - Ako sa presadiť alebo empatická asertivita
Cieľom výcviku je:
- Ponúknuť možnosť sebareflexie v oblasti asertivity
- Prehĺbiť vedomosti i sociálne spôsobilosti v oblasti asertívneho správania sa - vedieť ich aplikovať v praxi
- Spoznať a osvojiť si konštruktívne spôsoby riešenia emočne náročných situácii
Obsah:
1. Hranice vo vzťahoch a rozdielnosť prejavov
Diferenciácia odlišných typov správania
2. Prezentácia vlastného stanoviska a autentickosť
Sebaistota a komunikácia
Ja forma komunikácie
Vyslovenie nesúhlasu
3. Asertívna filozofia a asertívne práva
Zásady asertívnej filozofie
Asertívne práva a ich dôsledky
Asertívne práva pracovníka a vedúceho pracovníka
4. Asertívne spôsobilosti
Požiadanie o láskavosť
Techniky presadenia si vlastného nároku
Popisná versus hodnotiaca kritika
Možnosti prijímania kritiky
Spôsobilosť ukázať svoje hranice a odmietnuť
5. Manipulácia vo vzťahoch
Skryté formy agresivity
Cieľ manipulácie a jej dôsledky pre vzťahy
Formy manipulácie, manipulácia slovom, telom, činmi
Zvládanie manipulácie vo vzťahoch
6. Akčný plán
4. Modul - Riešenie konfliktných a záťažových situácií
Cieľom výcviku je:
- Účastníci získajú zručnosti, potrebné ku konštruktívnemu riešeniu konfliktov
- Účastníci získajú informácie o vlastnom preferovanom štýle zvládania konfliktných situácií
Obsah:
1. Transakčná analýza a EGO stavy
Analýza Ego stavov – Ja dieťa, ja ako dospelý, Ja ako rodič
Otvorená a zablokovaná komunikácia
2. Príčiny konfliktných situácií
Interpersonálny a intrapersonálny konflikt
Typy medziľudských konfliktov
3. Stratégie riešenia konfliktných situácií
Komunikácia v konfliktnej situácii - sebareflexia
Odlišné stratégie zvládania konfliktnej situácie a ich dôsledky
4. Deštruktivita a konštruktivita pri riešení konfliktov
Zásady profesionálnej komunikácia
Riešenie konfrontačných situácií
Princípy deštruktivity a konštruktivity
5. Ako zvládať hnev a agresiu
Oprávnený a neoprávnený hnev
Zásady zvládania vlastných negatívnych emócií
Prevencia vzniku konfliktov
6. Akčný plán
5. Modul - Zvládanie stresových situácií
Cieľom výcviku je:
- Účastníci budú vedieť rozpoznať faktory, spôsobujúce stres v ich živote, analyzovať vlastný podiel na vzniku stresových situácií
- Účastníci získajú informácie a zručnosti, potrebné na efektívne zvládanie časového stresu
- Účastníci si vypracujú akčný plán riadenia vlastných výdajov a zdrojov
Obsah:
1. Záťažové situácie
Analýza vlastnej dispozície k stresovým reakciám
Organizácia vlastného života (life management)
Môj vnútorný poháňač – čo ma ženie do stresu
Stres a tlak na pracovisku – analýza faktorov, ktorými spôsobujú stres nám a my iným
Za hranicou tolerancie – mobbing
Prevencia syndrómu vyhorenia
2. Príznaky stresu
Myšlienky v stresovej situácii
Telo v stresovej situácii
Emócie v stresovej situácii
Správanie v stresovej situácii
3. Stratégie zvládania stresovej situácie
Hrniec energie – moje zdroje a výdaje
Funkcia kontroly v stresovej situácii
4. Časový stres
Typy osobnosti a časový stres
Biorytmus a výkon
Eisenhowerov princíp , ABC analýza, práca s prioritami
Možnosti šetrenia pracovného času
Zásady plánovania času
5. Akčný plán
6. Relaxačné cvičenie
6. Modul - Riadenie a vedenie iných
Cieľom výcviku je:
- Ponúknuť možnosť sebareflexie v roli riadiaceho pracovníka a štýlu riadenia
- Prehĺbiť vedomosti , techniky i sociálne spôsobilosti v oblasti vedenia pracovníkov
- Spoznať a osvojiť si spôsoby vedenia a podpory pracovníkov
Obsah:
1. Faktory úspechu manažéra
Prirodzená autorita manažéra
Dôveryhodnosť manažéra
Rola vedúceho a moc. Páky riadenia
2. Model troch kruhov (tri typy úloh pri vedení iných)
Rola vedúceho pri plnení úloh, pri formovaní tímu a pri rozvoji pracovníkov
3. Štýly vedenia a motivácia
Správanie manažéra a faktory demotivácie
Pracovné prostredie a motivácia pracovníkov (Maslowov model)
Formy odmien a trestov
4. Situačné vedenie pracovníkov
Schopnosti versus postoje pracovníkov na pracovisku a ciele ich vedenia.
Situačné vodcovstvo
„Problémoví“ pracovníci - modelové situácie
5. Delegovanie úloh a riešenie problémov pri delegovaní
Forma a obsah delegovania
Postup pri delegovaní
Zásady účinnej spätnej väzby
Špecifické problémy pri delegovaní
6. Vedenie porád
Fázy moderovania porady
Špecifiká skupinovej diskusie
Zvládanie špecifických problémov – modelové situácie
7. Modul - Rozhovor ako nástroj vedenia i hodnotenia
Cieľom výcviku je:
- Prehĺbiť sebapoznanie v roli hodnotiteľa
- Prehĺbiť vedomosti , techniky i sociálne spôsobilosti v oblasti vedenia pracovníkov
- Spoznať a osvojiť si spôsoby vedenia a podpory pracovníkov
Obsah:
1. Manažér a prijímací pohovor
Štandardy prijímacieho rozhovoru
Vedenie štruktúrovaného pohovoru
Otázky vedúce do hĺbky
Aktivity manažéra po pohovore
2. Korekčný rozhovor
Zásady vedenia rozhovoru o neuspokojivom pracovnom výsledku
Dotazník štýlov presvedčovania
3. Hodnotiaci rozhovor
Chyby pri hodnotení
Príprava hodnotiaceho pohovoru – štandardy a kritériá hodnotenia
Vedenie hodnotiaceho rozhovoru
Zvládanie emocionálne náročných situácií počas rozhovoru (pasivita pracovníka, nesúhlas, odpor)
Ukončenie rozhovoru a stanovenie cieľov
4. Ukončenie pracovného procesu
Zásady vedenia výstupného rozhovoru – skupinová práca
5. Akčný plán
8. Modul - Tím a tímová spolupráca
Cieľom výcviku je:
- Zvýšiť úroveň sebapoznania účastníkov výcviku (moja rola v tíme)
- Identifikovať aktuálny stav tímu každého účastníka (ktorého sú členmi) , kam smeruje , na základe akých princípov pracuje, aké sú najvážnejšie problémy a aké sú možnosti ich riešenia
Obsah:
1. Tím či skupina
Charakteristika tímov
2. Zásady práce v tíme
Povinnosti a práva členov
Normy v tíme, pravidlá skupinovej diskusie
3. Rola vedúceho
Ako sa vidím ja v tíme , ako ma vnímajú iní
4. Vývojové štádiá tímu a úlohy vedúceho tímu
Štádiá vývoja tímu a úlohy vedúceho tímu
Možnosti deštrukcie v jednotlivých štádiách
5. Techniky práce s tímom
Brainstorming
Brainwrtiting
Workshop a iné skupinové techniky
6. Problémy a konflikty v tíme
Nálada na pracovisku
Kooperácia versus rivalita v tíme
„Konfliktný“ tím
Analýza a možnosti zvládania rizikového správania v tíme
Bariéry úspešnej tímovej spolupráce
7. Tímové role
Identifikácia vlastnej role v tíme i role ostatných
Ako vyzerá môj tím dnes a ako by mal vyzerať v budúcnosti
Zásady vytvárania úspešného tímu
9. Modul – Prezentačné spôsobilosti
Cieľom výcviku je:
- Zvýšiť úroveň sebapoznania frekventantov výcviku v roli prezentátora
- Prehĺbiť sociálne spôsobilosti v oblasti prezentačných spôsobilostí
- Poznať a vedieť aplikovať rôzne techniky práce so skupinou
- Poznať a vedieť použiť metódy konštruktívneho zvládania záťažových situácií pri práci so skupinou
Obsah:
1. Typy prezentácie
Porada
Prezentácia pred publikom
Prednáška
Workshop
2. Spôsoby získavania poznatkov
Štýl získavania poznatkov – sebaanaýza
3. Od A do Z - kroky prezentácie od prípravy po ukončenie
Obsah a forma prezentácie – verbalita a neverbalita lektora
Prvý a posledný dojem
4.Virtuálny dialóg
Dve polovice nášho mozgu
Lapače či mobilizátory pozornosti
5. Práca s publikom
Čo si poslucháči vážia a čo odmietajú
Podpora publika
Práca s otázkami a námietkami
Prezentácia a analýza vlastnej prezentácie
6. Prezentačné prostriedky- práca s technikou
Spätný projektor
Flipchart
Dataprojektor
7. Zvládanie záťažových situácií počas skupinovej diskusie
Zvládanie vlastnej trémy
Chúlostivé situácie počas prezentácie:
- pasivita účastníkov
- prílišná aktivita účastníkov
- "problémoví" v skupine:
- pasivita účastníkov
- prílišná aktivita účastníkov
- „problémoví“ v skupine: